Saturday, July 24, 2010

Minggu 2 : Jurnal Refleksi

Assalamualaikum w.b.t dan salam satu Malaysia....
Pada minggu ke-2 dalam kelas SMP 2252 ini, pembelajaran saya telah pelajari adalah mengenai lima klasifikasi muzik iaitu bermula dengan Soundscape, budaya muzik, sejarah muzik, kategori alat muzik dan konsep dan struktur.
Kemudian, mengenai apa yang telah di pelajari pada minggu ini saya telah mengetahui serba sedikit tentang struktur atau konsep dan kategori alat-alat muzik tradisional tetapi saya dah lupa mengenai semua itu. Apabila saya masuk dalam kelas ini saya dapat refresh balik apa yang telah saya pelajari sebelum ini dan dapat mengetahui tentang perbezaan muzik dan bunyi dengan lebih jelas maksudnya. Namun, terdapat juga sesuatu perkara baru yang saya pelajari pada minggu ini.
Seterusnya, apa yang saya ingin pelajari dalam kelas ini adalah mengenai cara-cara menggunakan alat-alat muzik tradisional secara lebih mendalam dan terperinci lagi. Contohnya, mengenai teknik penggunaan dan bagaimana sesuatu alat muzik itu di persembahkan.
Pada minggu ini, saya telah mempelajari sesuatu yang baru iaitu Soundscape dan perbezaan bunyi dengan muzik. Dulu, saya ingat muzik dan bunyi adalah sesuatu yang sama. Seterusnya, saya dapat mengetahui apa itu Soundscape?, perbezaan sound dan scape, apa itu landscapes dan soundscape? Selain itu, saya dapat mempelajari tentang proses pendengaran bunyi yang boleh menghasilkan muzik dan perbezaan antara muzik dan bunyi serta penggunaan alat tulis juga boleh bunyi dan seterusnya boleh menghasilkan muzik yang begitu unik dan universal melalui video yang di paparkan. Tambahan itu, saya juga dapat pelajari kategori-kategori bunyi, maksud dan komponen budaya muzik dan apa itu muzik?, sejarah muzik di sekitar Kepulauan Melayu dan struktur muzik secara lebih mendalam dan di berikan penjelasan lagi oleh Encik Amran. Seterusnya, mempelajari kategori struktur muzik yang terdiri daripada sub iaitu melodi, ritma/meter, harmoni, bentuk/form, notasi dan ekspresi/tafsir secara lebih terperinci lagi.
Kesimpulannya, saya berharap Encik dapat memperbanyakkan lagi tayangan video pada masa akan datang dan memperjelaskan setiap tajuk dengan lebih terperinci lagi dengan mempersembahkan tayangan video dengan lebih lama. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih dan menghalalkan di atas ilmu dan pelajaran yang diberikan oleh Encik pada minggu ini.

1 comments:

SMP2252 FARAH on July 29, 2010 at 6:23 AM said...

bgs attiah..
teruskan perjuangan anda

Post a Comment

 

blog pelajar kumpulan A

blog pelajar kumpulan B

blog pelajar kumpulan C

smp2252 bissmiattiah Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template