Thursday, October 28, 2010

Minggu 14 : Jurnal Refleksi

Assalamualaikum w.b.t.

Kesedihan pasti menyelubungi setiap sanubari rakan-rakan semua termasuklah saya kerana pada minggu ini merupakan kuliah yang terakhir telah di sampaikan oleh En.Amran. Pada permulaan kelas kami semua telah mengadakan sesi bergambar sebagai kenangan dan kuliah di teruskan seperti biasa dengan tajuk Tarian Singa serta kuliah ini mengenai tajuk ini berjalan hanya selama setengah jam namun terdapat penambahan input ilmu pengetahuan lagi walaupun kuliah hanya sekejap.

Walaubagaimanapun, saya tidak ingin memberi komen mengenai kuliah pada minggu ini tetapi saya ingin memberi sedikit komen mengenai keseluruhan minggu kuliah, blog-blog yang di buat dan serba sedikit komen mengenai subjek ini. Pada permulaan kuliah ini, saya begitu tertekan kerana semua rakan-rakan saya telah berjaya membuat blog masing-masing tetapi saya tidak dapat buat lagi blog ini namun hasil pertolongan dari rakan saya akhirnya berjaya juga blog ini di cipta. Sebelum ini saya pernah mendengar mengenai blog dan suka membaca coretan kawan-kawan dalam blog mereka tetapi apabila hendak membuatnya begitu susah sekali.

Apabila blog sudah di cipta wujud pula masalah bagaimana blog ini hendak di gunakan. Beberapa minggu awal penggunaan blog ini saya begitu tertekan lagi kerana perlu buat jurnal lagi, jawab soalan lagi sedangkan saya tidak cekap sangat menggunakan blog ini. Namun, semua masalah dapat di atasi apabila pertengahan minggu kuliah kerana saya dapat menggunakan blog ini dengan baik sedikit.Hehheee. Hal ini merupakan satu proses pembelajaran yang sangat berguna kepada saya dan saya juga dapat menambah ilmu pengetahuan yang berlipat ganda. Saya menganggap dengan cara ini proses pembelajaran menjadi lebih teratur dan bersistematik. Seterusnya, daripada tiada blog kini saya sudah mempunyai blog dan pepatah mengatakan biarlah bersusah dahulu baru bersenang kemudian.

Selain itu, bagi setiap pembentangan perlu wujudkan blog kumpulan masing-masing. Bertambah kesusahan lagi kerana saya tidak pandai mewujudkan blog ini tetapi hasil pertolongan En.Amran dan rakan-rakan blog kumpulan kami dapat dibuat. Namun sampai ke hari ini blog kumpulan masih mempunyai masalah kerana minggu - minggu terakhir begini banyak bertindan dengan tugasan-tugasan yang perlu di hantar dan saya juga tidak berapa cekap dalam membuat dan menggunakan blog ini. Namun, blog kumpulan ini masih dalam proses separuh siap dengan bantuan rakan-rakan yang lain.

Seterusnya, pembelajaran kuliah yang di adakan pada setiap minggu memberikan input yang cukup baik kepada saya dan rakan-rakan tetapi pada permulaan minggu kuliah saya tidak begitu jelas dengan skop pembelajaran yang ingin di sampaikan. Hal ini membuatkan saya keliru sedikit mengenai subjek ini namun setelah beberapa minggu kuliah ini di adakan saya dapat menumpukan dan menerima apa yang ingin di sampaikan serta terlalu banyak input cabang ilmu yang telah diperkenalkan, di terokai dan di ketahui dengan terperinci lagi dengan di tambah oleh penggunaan blog. Pembelajaran seperti ini sangat bagus walaupun pada permulaannya saya menghadapi sedikit masalah, biasalah baru hendak belajar benda baru mesti melalui sedikit kesusahannya. Walau apa pun, intipati kuliah ini sangat bagus dan bersistematik.

Kelebihan wujudnya blog, saya dapat bertukar-tukar pendapat dengan kawan, pensyarah sendiri, memerlukan skill kemahiran berfikir dan dapat mempelajari sesuatu yang baharu. Nota-nota, pembentangan dan menjawab soalan di buat melalui blog. Oleh itu, bagi saya penggunaan ICT melalui blog ini sangat menakjubkan dan teknik sebegini boleh di gunakan oleh para guru untuk tujuan pembelajaran yang baharu. Selain itu, penggunaan blog ini juga kita boleh berinteraksi dan meluahkan pendapat, bertanya soalan serta sebagainya.

Kesimpulannya, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih terutamanya kepada En.Amran yang telah memberikan jutaan ilmu yang tidak terkira dan bantuan kepada saya dan rakan-rakan yang lain. Selian itu, terima kasih kepada kawan-kawan juga yang telah banyak membantu dalam menyiapkan blog saya ini. Salam perpisahan semua....arioss

6 comments:

~cikshue~ on October 28, 2010 at 10:56 PM said...

ulasan yang padat..tahniah=)

SMP 2252 NURUL HANA on October 30, 2010 at 6:33 AM said...

diharap apa yang dipelajari sepanjang 14 minggu kuliah smp2252 sapat dimanfaatkan.sama-sama skor untuk final exam..semoga berjaya

SMP2252 FARAH on October 30, 2010 at 7:02 AM said...

panjangnya.. Bagus bissmi..

SMP2252 WONG SOON EN on October 30, 2010 at 8:25 AM said...

sedihnya pembukaan posting ini...... sehingga saya pun rasa sedih sekarang....

syitahbuang on October 30, 2010 at 6:18 PM said...

semoga berjya dalam peperiksaan yang akan anda lalui nanti

Zulhilmi on October 31, 2010 at 12:23 AM said...

good luck =)

Post a Comment

 

blog pelajar kumpulan A

blog pelajar kumpulan B

blog pelajar kumpulan C

smp2252 bissmiattiah Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template