Saturday, August 7, 2010

Minggu 4 : Jurnal Refleksi

Assalamualaikum w.b.t. dan salam semua.....
Bertemu kembali di ruangan yang mencetus kefahaman pemikiran kita. Pada minggu ini, pembelajaran di teruskan lagi dengan tajuk yang begitu membangkitkan jiwa kesenian, selain itu memperlihatkan keindahan dan keunikan sesebuah kesenian di tonjolkan melalui alat permainan itu. Tajuk kuliah pada minggu ini adalah "Muzik Wayang Kulit".
Seterusnya, mengenai tajuk pembelajaran pada minggu ini serba sedikit saya telah ketahuinya namun tidak begitu terperinci sangat la. Sejujurnya saya hanya mengenali wayang kulit Kelantan sahaja tetapi tidak begitu mendalam sangat saya mengetahuinya. Rupa-rupanya masih banyak lagi saya tidak mengetahui tentang keunikan, jenis-jenis dan dunia wayang kulit.
Justeru itu, pada kuliah minggu ini banyak pembelajaran yang saya perolehi tentang dunia wayang kulit. Terdapat Banyak keunikan dan keindahan yang terdapat di dalam kesenian wayang kulit ini. Wayang Kulit merangkumi tiga elemen aspek utama iaitu jenis wayang kulit, alat-alat muzik yang di gunakan dalam persembahan wayang kulit dan perbezaan anatara wayang kulit. Pada permulaan En. Amran menerangkan tentang maksud muzik wayang kulit dan pengkelasan muzik wayang terbahagi kepada elemen tertentu iaitu seni muzaik, hikayat, lakunan, pengetahuan agama dan seni lukis. Kelima-lima aspek diperjelaskan dengan lebih lanjut lagi oleh En. Amran.
Seterusnya, pembelajaran yang saya pelajari adalah jenis-jenis wayang kulit yang mempunyai empat jenis wayang utama Wayang Gedek, Wayang Kulit melayu, Wayang Kulit Jawa, dan Wayang Kulit Kelantan. Di dalam penerangan jenis-jenis muzik wayang kulit ini, penjelasan tentang alat-alat muzik juga di terangkan lebih lanjut lagi. Pada pengakhiran kuliah pada minggu ini, diterangkan tentang perbezaan wayang kulit mengikut bentuk patung dan alat muzik yang di gunakan di dalam persembahan wayang kulit.
Kesimpulannya, kuliah pada minggu ini terdapat manfaat dan pengetahuan tentang Wayang Kulit saya perolehi. Penerangan mengenai Wayang Kulit berserta dengan video-video Wayang Kulit sangat menarik dan baik. Terima kasih di atas ilmu yang di curahkan En.Amran terlalu banyak benda baru yang saya pelajari pada setiap minggu.

0 comments:

Post a Comment

 

blog pelajar kumpulan A

blog pelajar kumpulan B

blog pelajar kumpulan C

smp2252 bissmiattiah Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template