Sunday, August 22, 2010

Minggu 6 : jurnal refleksi

Salam semua...


Pembelajaran minggu ini di teruskan lagi dengan kuliah yang meliputi muzik kesenian Makyung dan Kompang. Pembelajaran kuliah semakin hari semakin menarik namun seperti yang di ketahui kebanyakan dari kita sudah mengenali Makyung dan Kompang.

Fokus utama tajuk pembelajaran minggu ini meliputi Makyong dan Kompang yang terbahagi kepada tiga bahagian utama iaitu sejarah, alat muzik dan persembahan serta muzik meliputi tempo, melodi dan rentak.

Tajuk pembelajaran minggu ini kebanyakannya saya sudah pelajari dan ketahuinya sebelum ini. Namun, apabila saya memasuki kelas ini saya dapat mengingati semula apa yang saya telah lupa.

Kuliah minggu ini di mulakan dengan beberapa tontonan video yang sangat menarik dan menghiburkan seterusnya penjelasan diberikan mengenai pengenalan, sejarah, cerita, persembahan, pengkelasan lagu, alat muzik dan beberapa gambar contoh mengenai melodi, tempo makyung dan kompang. Selain itu, pembelajaran juga di sertakan dengan beberapa tontonan gambar kompang dan makyung.

Pelajaran baru minggu ini yang saya perolehi adalah mengenai cara pembuatan kompang dan beberapa istilah baru yang sebelum ini saya tidak pernah dengar. Secara amnya, walaupun saya telah mengetahui serba sedikit tentang makyung dan kompang namun terdapat pelajaran baru yang masih saya perolehi.

Kesimpulannya, pembelaran minggu ini begitu menarik dan mengujakan. Pada pengakhiran kuliah persembahan kompang di lakukan oleh kami dengan di berikan tunjuk ajar oleh En.Amran. Terima kasih Encik di atas tunjuk ajar pada minggu ini.


0 comments:

Post a Comment

 

blog pelajar kumpulan A

blog pelajar kumpulan B

blog pelajar kumpulan C

smp2252 bissmiattiah Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template